ALGEMENE VOORWAARDEN HOLLAND WARMTE SERVICECONTRACTEN

Artikel 1. DEFINITIES

1.1 In deze Algemene Voorwaarden wordt verstaan onder:

Holland Warmte: de besloten vennootschap met beperkte aansprakelijkheid Holland Warmte “Warmte- en Ventilatietechniek B.V.”, statutair gevestigd te Maasland, kantoorhoudende aan de J. van der Heydenstraat 1 te (3281 NE) Numansdorp, gemeente Hoeksche Waard, ingeschreven in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel onder nummer 23070998;

Klant: iedere natuurlijke persoon of rechtspersoon met wie Holland Warmte een servicecontract sluit;

Onderhoud: de werkzaamheden aan een Toestel die bijdragen aan de veiligheid en het functioneren daarvan, volgens de richtlijnen die voor het Toestel van toepassing zijn;

Overmacht: elke omstandigheid buiten toedoen van Holland Warmte ontstaan, waardoor de normale uitvoering van het Service-contract wordt verhinderd, waaronder mede begrepen zijn: werkstaking, ziekte van personeel, invoer-, uitvoer- en transportverboden, overheidsmaatregelen, niet c.q. niet tijdig leveren door toeleveranciers en beschadiging van de benodigde productie- en/of transportmiddelen;

Servicecontract: iedere overeenkomst die tussen Holland Warmte en Klant tot stand komt tot het verrichten van Onderhoud en/of het oplossen van Storingen aan een Toestel volgens de bij het Servicecontract behorende omschrijving, alsmede elke wijziging of aanvulling daarop en alle (rechts)handelingen ter voorbereiding en/of ter uitvoering van die overeenkomst;

Storing: een gebrek aan (een onderdeel van) het Toestel, waardoor adequaat functioneren daarvan onmogelijk is geworden;

Toestel: het apparaat, zijnde de cv-ketel of warmtepomp, zoals omschreven in het Servicecontract en ten aanzien waarvan het Servicecontract is gesloten;

Toestelkeuring: de keuring van het Toestel voorafgaande aan de totstandkoming van een Servicecontract, waarbij een beoordeling van het Toestel plaatsvindt op grond waarvan Holland Warmte bepaalt voor welk Servicecontract de Klant in aanmerking komt;

Voorwaarden: deze Algemene Voorwaarden.

1.2 In deze Voorwaarden omvat de definitie van termen in enkelvoud ook de meervoudsvormen daarvan en vice versa en zijn de titels en is de nummering van de artikelen uitsluitend bedoeld om verwijzing naar de artikelen te faciliteren, bijgevolg aan de kopjes boven de artikelen in deze Voorwaarden geen zelfstandige betekenis toekomt.

Artikel 2. TOEPASSELIJKHEID VOORWAARDEN

2.1 Deze Voorwaarden zijn van toepassing op alle door Holland Warmte uitgebrachte offertes en/of aanbiedingen en door haar met de Klant gesloten Service-contracten.

2.2 Bij strijdigheid tussen de bepalingen van deze Voorwaarden en het Servicecontract prevaleren de bepalingen van het Servicecontract. Voorts heeft te gelden dat bijzondere voorwaarden boven algemene voorwaarden gaan. Eventuele afwijkingen van onderhavige Voorwaarden zijn slechts toegestaan, indien deze schriftelijk zijn vastgelegd en door beide partijen rechtsgeldig zijn ondertekend.

2.3 De ongeldigheid van één of meer bepalingen uit deze Voorwaarden, doet aan de rechtskracht van de overige bepalingen niets af. Tussen partijen zal voorts geldend worden geacht een zodanig beding dat, wettelijk geoorloofd, het meest overeenkomt met de strekking van het ongeldige beding.

2.4 In de gevallen waarin deze Voorwaarden en het Servicecontract niet voorzien, treft Holland Warmte een regeling naar redelijkheid.

2.5 Algemene voorwaarden van de Klant worden uitdrukkelijk van de hand gewezen.

Artikel 3. AANBIEDINGEN, OFFERTES EN ADVISERING

3.1 Alle aanbiedingen en offertes door of namens Holland Warmte zijn vrijblijvend en gelden als uitnodiging tot het sluiten van een Servicecontract. Indien een aanbieding een termijn voor aanvaarding bevat, houdt dit uitsluitend in dat het aanbod na het verstrijken van deze termijn is komen te vervallen.

3.2 De door of namens Holland Warmte verstrekte brochures, prijslijsten en andere gegevens zijn slechts van informele aard en zijn niet bindend.

3.3 Indien Holland Warmte de Klant adviseert, gebeurt dit naar beste weten van Holland Warmte en ontheft dit de Klant niet van eigen controles, proeven en (mededelings)verplichtingen.

Artikel 4. TOTSTANDKOMING VAN HET SERVICECONTRACT

4.1 Om voor een Servicecontract in aanmerking te komen dient het Toestel van de Klant – inclusief inachtneming van de wijze waarop het Toestel is geïnstalleerd – in goede staat te verkeren, goed te functioneren en te voldoen aan alle toepasselijke voorschriften, voorwaarden, wet- en regelgeving. Eén en ander ter beoordeling van Holland Warmte. Zij zal deze beoordeling doen middels een cv-ketelcheck of een warmtepompcheck. Indien het toestel niet door Holland Warmte is geïnstalleerd of er langer dan drie jaar geen onderhoud aan het toestel is uitgevoerd door Holland Warmte dient te allen tijde een dergelijke check te worden uitgevoerd.

4.2 Tijdens de toestelkeuring bekijkt Holland Warmte of het Toestel – en de wijze waarop het Toestel is geïnstalleerd – aan de in artikel 4.1 gestelde eisen voldoet. Tenzij anders overeengekomen, wordt voor de toestelkeuring een vast bedrag in rekening gebracht.

4.3 Servicecontracten komen pas tot stand na goedkeuring van het Toestel.

4.4 Bij goedkeuring van het Toestel voert Holland Warmte meteen Onderhoud aan het Toestel uit. Indien tijdens dit (eerste) Onderhoud onderdelen van het Toestel vervangen dienen te worden, één en ander ter beoordeling van Holland Warmte, dient de Klant terstond de kosten aan Holland Warmte te vergoeden voor de geleverde onderdelen en verrichte werkzaamheden.

4.5 Indien tijdens dit (eerste) Onderhoud mocht blijken dat het Toestel (toch) niet aan de in artikel 4.1 gestelde eisen voldoet of niet voldoende hersteld kan worden, één en ander ter beoordeling van Holland Warmte, wordt het Servicecontract – zonder dat een ingebrekestelling nodig is – per direct ontbonden. In dat geval is de Klant gehouden de reeds gemaakte kosten voor de verrichte werkzaamheden (inclusief toestelkeuring) en/of geleverde onderdelen aan Holland Warmte te vergoeden.

Artikel 5. SERVICECONTRACT, ONDERHOUD EN STORINGEN

5.1 Holland Warmte bepaalt aan de hand van de toestelkeuring voor welk type Servicecontract een Klant in aanmerking komt. Alle typen Servicecontracten en dienstverlening zijn te vinden op de website van Holland Warmte. De door Holland Warmte te verrichten dienstverlening, onderhoudswerkzaamheden en storingswerkzaamheden verschillen per type Servicecontract, evenals de daaraan gekoppelde tarieven.

5.2 Tenzij anders overeengekomen, omvat het Servicecontract in ieder geval eens per twee jaar Onderhoud aan het Toestel (zonder voorrijkosten en arbeidsloon voor de onderhoudsbeurt) en het verhelpen van Storingen overeenkomstig het bepaalde in artikel 5.3 en 5.4 van deze Voorwaarden (tegen vergoeding arbeidsloon en materiaalkosten, tenzij anders overeengekomen).

5.3 Holland Warmte voert storingsbeurten uitsluitend uit na een storingsmelding van de Klant. Holland Warmte voert een storingsbeurt uit binnen vierentwintig (24) uur na de melding, tenzij het spoedeisende karakter ontbreekt, één en ander ter beoordeling van Holland Warmte. Holland Warmte verhelpt Storingen met een niet spoedeisend karakter in overleg met de Klant binnen een redelijke termijn, mede afhankelijk van de beschikbaarheid van benodigde materialen en van de monteurs van Holland Warmte. De storingsbeurt wordt geacht te zijn verricht, indien Holland Warmte na een gemaakte afspraak niet in staat wordt gesteld de storingsbeurt uit te voeren.

5.4 De volgende storings- en onderhoudswerkzaamheden vallen niet onder het Servicecontract en de kosten daarvan worden volledig (derhalve inclusief arbeidsloon, materiaalkosten en voorrijkosten) bij de Klant in rekening gebracht:

  • werkzaamheden ten gevolge van toevallige of moedwillige beschadiging;
  • werkzaamheden ten gevolge van onoordeelkundige bediening;
  • werkzaamheden ten gevolge van werk dat is uitgevoerd door anderen dan Holland Warmte;
  • werkzaamheden die het gevolg zijn van het niet laten uitvoeren van reparaties of werkzaamheden die door Holland Warmte noodzakelijk werden geacht;
  • werkzaamheden ten gevolge van onvoldoende gas, water en/of elektra, zoals een dicht staande gaskraan, kalkafzetting of een defecte zekering;
  • werkzaamheden ten gevolge van stormschade, bevriezing van het Toestel of bliksem;
  • werkzaamheden aan onderdelen die zich bevinden buiten de mantel van het Toestel;
  • eenvoudige ‘doe het zelf’-werkzaamheden, zoals het bijvullen en ontluchten van het Toestel, werkzaamheden aan leidingen, leidingappendages, kamerthermostaat en radiatoren.

5.5 Wanneer er sprake is van een Servicecontract voor een warmtepomp gaat Holland Warmte ervan uit dat er geen hoogwerker of aanvullende veiligheidsmaatregelen nodig zijn om toegang te krijgen tot de buitenunit. De kosten voor een hoogwerker of aanvullende veiligheidsmaatregelen zijn niet inbegrepen in het Servicecontract. Indien de buitenunit moeilijk bereikbaar is, beperkt Holland Warmte zich tot Onderhoud aan de binnenunit. De Klant heeft in dat geval geen recht op een (gedeeltelijke) restitutie van de voor het Servicecontract betaalde vergoeding.

5.6 Bij noodzakelijke werkzaamheden – zulks ter beoordeling van Holland Warmte – aan een buitenunit die moeilijk bereikbaar is, worden de kosten voor een ver-volgbezoek, de inzet van een hoogwerker en/of andere veiligheidsmaatregelen aan de Klant in rekening gebracht. Zulks geldt ook tijdens de garantieperiode en ongeacht of dergelijke maatregelen tijdens de installatie noodzakelijk waren.

Artikel 6. HOOFDELIJKE AANSPRAKELIJKHEID

6.1 Indien het Servicecontract wordt aangegaan met twee of meerdere Klanten c.q. (mede)contractanten zijn deze ieder hoofdelijk aansprakelijk voor de nakoming daarvan.

Artikel 7. TARIEVEN EN BETALINGSVOORWAARDEN

7.1 Tenzij anders overeengekomen, zijn de opgegeven tarieven voor Servicecontracten vermeld in euro’s (inclusief omzetbelasting) en vooraf verschuldigd.

7.2 De in artikel 7.1 bedoelde tarieven worden jaarlijks, per 1 januari, geïndexeerd overeenkomstig de consumentenprijsindex van het CBS.

7.3 Indien de Klant heeft gekozen voor maandelijkse betaling en er middels automatische incasso wordt betaald, dient de Klant ervoor zorg te dragen dat de incasso elke maand op de zevenentwintigste (27e) dag van de kalendermaand kan plaatsvinden. Indien de incasso wordt gestorneerd of niet kan plaatsvinden door onvoldoende saldo, is Holland Warmte gerechtigd om de Klant hiervoor administratiekosten in rekening te brengen. Zulks onverminderd de verplichting van de Klant om alsnog per omgaande aan zijn betalingsverplichtingen te voldoen.

7.4 Betalingen van loonkosten, materiaalkosten en voorrijkosten (daar waar van toepassing) dienen door de Klant na uitgevoerde werkzaamheden ter plekke te worden voldaan.

7.5 Indien de Klant woonachtig is in een gebied waar betaald parkeren van toepassing is en er tijdens een bezoek van Holland Warmte aan de Klant parkeerkosten zijn gemaakt door de medewerker van Holland Warmte zullen deze kosten volledig worden doorbelast aan de Klant.

7.6 Bij niet-tijdige betaling van de vergoedingen wordt door of namens Holland Warmte een aanmaning verstuurd aan de Klant verhoogd met administratiekosten.

7.7 Indien de Klant na aanmaning niet binnen de overeengekomen termijn betaalt, wordt hij geacht van rechtswege in verzuim te zijn. Alsdan is Holland Warmte, zonder dat enige verdere ingebrekestelling vereist is, gerechtigd aan de Klant een vergoeding wegens renteverlies in rekening te brengen, gelijk aan de wettelijke rente.

7.8 Indien de Klant jegens Holland Warmte in verzuim is, is hij verplicht, op grond van het bepaalde in artikel 6:96 lid 2, aanhef en onder c van het Burgerlijk Wetboek, Holland Warmte de buitengerechtelijke kosten te vergoeden, zulks conform de staffel bij het Besluit dat behoort bij de wet normering buitengerechtelijke incassokosten dan wel een daarvoor in de plaats komende regeling.

7.9 Bij niet-tijdige betaling van de vergoedingen wordt Holland Warmte ontheven uit haar verplichtingen uit hoofde van het Servicecontract, totdat alsnog volledig wordt betaald en onverminderd de rechten van Holland Warmte tot volledige betaling en betaling van een schadevergoeding.

7.10 Indien de Klant jegens Holland Warmte tekortschiet in de nakoming van zijn verplichtingen uit hoofde van het Servicecontract, is Holland Warmte ook gerechtigd om het Servicecontract met onmiddellijke ingang te beëindigen.

Artikel 8. VERPLICHTINGEN VAN HOLLAND WARMTE

8.1 Holland Warmte zal zich inspannen de werkzaamheden met zorg uit te voeren. Door Holland Warmte verrichte werkzaamheden richten zich uitdrukkelijk alleen tot Klant en niet tot bij de Klant betrokken derden.

8.2 De werkzaamheden worden in principe uitgevoerd binnen de normale werktijden van Holland Warmte en onder normale omstandigheden, tenzij Holland Warmte en de Klant anders afspreken. Een eventueel telefonisch, per e-mail of per sms afgegeven tijdsblok is slechts indicatief en niet bindend, aangezien deze door omstandigheden kunnen wijzigen.

8.3 De termijn waarbinnen de werkzaamheden dienen te worden verricht, is gebaseerd op de ten tijde van het sluiten en gedurende de looptijd van het Service-contract geldende en bij Holland Warmte bekende omstandigheden. Indien buiten schuld van Holland Warmte vertraging ontstaat ten gevolge van wijziging van omstandigheden of doordat voor de uitvoering van de werkzaamheden tijdig bestelde materialen niet tijdig worden geleverd, wordt de termijn voor zover nodig verlengd.

8.4 Onverminderd het elders in deze Voorwaarden met betrekking tot het over de verlenging van de termijn bepaalde, wordt de termijn verlengd met de duur van de vertraging die aan de zijde van Holland Warmte ontstaat ten gevolge van het niet voldoen door de Klant aan de op de Klant rustende verplichtingen.

Artikel 9. VERPLICHTINGEN VAN DE KLANT

9.1 De Klant stelt Holland Warmte in de gelegenheid de werkzaamheden te verrichten en verschaft de aansluitingsmogelijkheden ten behoeve van de voor het werk benodigde elektriciteit, gas en/of water. De benodigde elektriciteit en het benodigde gas en water zijn voor rekening van de Klant.

9.2 Het Toestel dient zowel bij onderhoud als een storing vrij toegankelijk te zijn, derhalve zonder dat het nodig is om eerst objecten te verplaatsen, zoals een wasmachine, droger, dozen, buitenunitomkasting e.d., en dient de ruimte schoon te zijn. Tevens mogen de werkzaamheden, zowel binnen als buiten, vanwege veiligheidsvoorschriften, niet vanaf een ladder worden uitgevoerd. Wanneer het Toestel in een trapgat hangt, dient de Klant te zorgen voor een veilige vloerconstructie. Indien aan het voorgaande niet is voldaan, is Holland Warmte gerechtigd om de werkzaamheden niet uit te voeren en op grond van artikel 9.9 de kosten in rekening te brengen bij de Klant.

9.3 Tijdens een service- of onderhoudsbezoek dient altijd een meerderjarige aanwezig te zijn. Deze persoon moet, indien nodig, de betaling per pin kunnen voldoen. Indien er geen meerderjarige aanwezig is of indien deze niet in staat is om de betaling te doen, zal de service of het onderhoud niet worden uitgevoerd door Holland Warmte en zullen de kosten van het onnodige bezoek bij de Klant in rekening worden gebracht.

9.4 De werkzaamheden worden geacht te zijn verricht indien Holland Warmte méér dan eenmaal niet in staat is gesteld de overeengekomen werkzaamheden te verrichten. De gevolgen daarvan zijn voor rekening en risico van de Klant. Holland Warmte is in dat geval tevens gerechtigd het Servicecontract met onmiddellijke ingang te beëindigen.

9.5 De Klant geeft de op het Toestel betrekking hebbende documentatie, voor zover deze in zijn bezit is, op verzoek van Holland Warmte ter inzage.

9.6 De Klant informeert Holland Warmte wanneer er aan het Toestel werkzaamheden zijn uitgevoerd door anderen dan Holland Warmte.

9.7 Wanneer onderhouds- dan wel storingswerkzaamheden dienen plaats te vinden, wordt door Holland Warmte een aankondiging van het bezoek verstuurd aan de Klant per e-mail. Een dag voor het bezoek/de afspraak ontvangt de Klant een sms op een bij Holland Warmte bekend mobiele telefoonnummer van de Klant. Wanneer de Klant geen reactie geeft op afwezigheid en niet aanwezig is tijdens de afspraak worden er afwezigheidskosten in rekening gebracht conform het op dat moment geldende tarief. Holland Warmte zal vervolgens een nieuw bezoek inplannen op de wijze zoals hiervoor omschreven. Wanneer de Klant wederom niet aangeeft afwezig te zullen zijn en niet aanwezig is tijdens de afspraak – behoudens overmacht – wordt Holland Warmte geacht aan haar verplichtingen te hebben voldaan, ook voor wat betreft Onderhoud. De gevolgen daarvan zijn voor rekening en risico van de Klant.

9.8 Indien het Toestel niet of niet meer voldoet aan de eisen als genoemd in artikel 4.1, voorziet de Klant – voor zover niet anders is overeengekomen – in herstel van het gebrek.

9.9 Indien de Klant bij een afspraak niet aanwezig blijkt te zijn of anderszins niet voldoet aan de verplichtingen uit hoofde van dit artikel, is Holland Warmte gerechtigd afwezigheidskosten en/of voorrijkosten in rekening te brengen.

Artikel 10. AFKEURING CV-KETEL

10.1 Indien tijdens een servicebezoek wordt vastgesteld dat de cv-ketel van de Klant niet voldoet aan de geldende richtlijnen, wordt het toestel – conform de wettelijke voorschriften van het CO-vakmanschap BRL-6000-25 Certificering Preventie Koolmonoxide – afgekeurd. Een afkeuring houdt in dat het toestel niet veilig is en in specifieke situaties – zulks uitsluitend ter beoordeling van Holland Warmte – niet gebruikt mag worden totdat de noodzakelijke herstelwerkzaamheden zijn uitgevoerd.

10.2 Indien de herstelwerkzaamheden binnen de scope van Holland Warmte vallen, zoals het vervangen van de rookgasafvoer of het vervangen van materialen binnen de mantel van het toestel, biedt Holland Warmte de Klant een passend voorstel voor herstel aan voor zover de werkzaamheden niet onder het Service-contract vallen.

10.3 Indien de Klant niet binnen zeven (7) dagen na het uitbrengen van het onder 10.2 bedoelde voorstel contact opneemt voor het uitvoeren van de herstelwerkzaamheden of hiervan afziet, is Holland Warmte wettelijk verplicht het toestel als afgekeurd te registreren bij KIWA, de onafhankelijke instantie die toezicht houdt op naleving van de veiligheidsnormen. Holland Warmte is in dat geval gerechtigd het Servicecontract met onmiddellijke ingang te beëindigen.

10.4 Het gebruik van een afgekeurde installatie geschiedt te allen tijde volledig voor eigen risico van de Klant.

Artikel 11. INSCHAKELING DERDEN

11.1 Indien en voor zover een goede uitvoering van het Servicecontract dit vereist, heeft Holland Warmte het recht werkzaamheden c.q. leveringen door derden te laten verrichten. Eén en ander ter beoordeling van Holland Warmte.

Artikel 12. SCHADE EN AANSPRAKELIJKHEID

12.1 De aansprakelijkheid van Holland Warmte jegens de Klant is beperkt tot hetgeen in dit artikel is bepaald. Verdere aansprakelijkheid van Holland Warmte is uitgesloten, behoudens indien de schade het gevolg is van opzet of grove schuld van Holland Warmte. Iedere verdergaande aansprakelijkheid is uitgesloten.

12.2 Holland Warmte is slechts aansprakelijk voor schade die het rechtstreeks en uitsluitend gevolg is van een aan haar toe te rekenen omstandigheid. Holland Warmte is jegens de Klant nimmer aansprakelijk voor waterschade. Holland Warmte is ook nimmer aansprakelijk voor indirecte schade, zoals, maar niet uitsluitend, winstderving, gevolgschade en/of bedrijfsschade.

12.3 De aansprakelijkheid van Holland Warmte is voorts beperkt tot ten hoogste het bedrag dat de Klant aan Holland Warmte verschuldigd is uit hoofde van het Servicecontract, althans is het bedrag waarvoor Holland Warmte aansprakelijk is niet hoger dan het bedrag waarvoor Holland Warmte een aansprakelijkheidsverzekering heeft afgesloten.

Artikel 13. WIJZIGING SERVICECONTRACT EN VOORWAARDEN

13.1 Holland Warmte is gerechtigd de voorwaarden van de verschillende typen Servicecontracten, de Voorwaarden alsmede de tarieven en vergoedingen te wijzigen. Holland Warmte maakt dergelijke wijziging(en) minimaal vier weken vóór invoering daarvan op genoegzame wijze aan de Klant bekend.

13.2 Holland Warmte is gerechtigd het type Servicecontract van de Klant gedurende de looptijd van het Servicecontract aan te passen afhankelijk van het type en de leeftijd van het Toestel. De duur van een All-in contract geldt uiterlijk tot en met het dertiende (13e) jaar na het bouwjaar van het Toestel.

13.3 Als een wijziging substantieel nadeel voor de Klant oplevert, heeft de Klant het recht het Servicecontract schriftelijk op te zeggen (tegen de wijzigingsdatum) binnen twee weken nadat Holland Warmte de wijziging bekend heeft gemaakt. Een tariefswijziging als gevolg van de jaarlijkse indexering conform de consumentenprijsindex van het CBS en/of een (technische) wijziging als gevolg van gewijzigde regelgeving worden nimmer geacht substantieel nadeel voor de Klant op te leveren als bedoeld in dit artikel.

13.4 Holland Warmte is gerechtigd haar rechten uit hoofde van het Servicecontract aan een derde over te dragen en de Klant verleent – voor zover noodzakelijk – bij voorbaat toestemming voor deze overdracht.

Artikel 14. LOOPTIJD EN BEËINDIGING

14.1 Tenzij uitdrukkelijk anders overeengekomen, hebben Servicecontracten een minimale looptijd van 24 maanden.

14.2 Het Servicecontract wordt na verloop van de minimale looptijd voor onbepaalde tijd verlengd. De Klant heeft na de minimale looptijd het recht het Service-contract maandelijks op te zeggen tegen het einde van een kalendermaand met inachtneming van een opzegtermijn van tenminste één (1) maand. Een opzegging dient schriftelijk te gebeuren aan het adres van Holland Warmte.

14.3 Indien het Servicecontract door de Klant vóór het verstrijken van de minimale looptijd wordt opgezegd, blijft Holland Warmte gerechtigd tot betaling van de resterende termijnen van de minimale looptijd van het Servicecontract, te vermeerderen met administratiekosten.

14.4 Indien de Klant na het verstrijken van de minimale looptijd het Servicecontract beëindigt en er in het jaar van de opzegging een service/onderhoudsbezoek heeft plaatsgevonden, heeft de Klant geen recht op restitutie.

14.5 Indien de Klant besluit het Toestel te vervangen of te verwijderen – zelf dan wel door derden – dan wel besluit te verhuizen, dan dient de Klant Holland Warmte hiervan binnen twee weken (na vervanging, verwijdering dan wel verhuizing) op de hoogte te brengen. Indien door Holland Warmte een nieuwe installatie geplaatst is, kan de Klant ervoor kiezen om een nieuw Servicecontract aan te gaan met Holland Warmte. Indien het Toestel door een derde is vervangen, kan er een Servicecontract worden afgesloten door de Klant na een toestelkeu-ring, zoals omschreven in artikel 4 van deze voorwaarden. Bij verhuizing is de Klant gerechtigd het Servicecontract over te dragen aan een opvolgend eigenaar van het Toestel, echter pas na schriftelijke instemming door Holland Warmte. Hetzelfde geldt voor de erfgena(a)m(en) van de Klant na zijn overlijden.

14.6 Holland Warmte is gerechtigd het Servicecontract met onmiddellijke ingang te beëindigen indien het Toestel niet (meer) voldoet aan de eisen als genoemd in artikel 4.1 van de Voorwaarden.

14.7 Indien het Toestel is aangesloten op een concentrisch luchttoevoer- en verbrandingsgasafvoersysteem of indien Holland Warmte een cv-ketel heeft geïnstalleerd die niet meer aan de wettelijke en BRL-6000-25 eisen voldoet, is Holland Warmte gerechtigd het Servicecontract te beëindigen.

14.8 Holland Warmte is gerechtigd het Servicecontract na de minimale looptijd, zonder opgaaf van redenen, op te zeggen met inachtneming van een opzegtermijn van één maand.

14.9 Holland Warmte is gerechtigd het Servicecontract op te zeggen met inachtneming van een opzegtermijn van één maand, ook wanneer de minimale looptijd nog niet is verstreken, als de Klant een Servicecontract heeft voor zijn cv-ketel, maar vervolgens een warmtepomp heeft laten installeren door een derde. Hetzelfde geldt ook andersom indien de Klant een warmtepomp heeft van Holland Warmte, maar vervolgens een cv-ketel door een derde heeft laten installeren. Er vindt in beide gevallen geen restitutie plaats met betrekking tot het reeds bestaande Servicecontract.

Artikel 15. OVERMACHT

15.1 Indien één van partijen wegens overmacht verhinderd is zijn verplichtingen onder het Servicecontract na te komen, dan stelt deze partij de andere partij onmiddellijk van deze overmacht in kennis, onder vermelding van alle bijzonderheden, waaronder een redelijke schatting van de verwachte duur van de overmacht. Voorts houdt deze partij de andere partij op de hoogte van alle ontwikkelingen, die verband houden met de overmacht. Om de overmacht zo spoedig mogelijk te kunnen beëindigen, is de partij die in overmacht verkeert, verplicht die maatregelen te treffen, die van een redelijk en zorgvuldig handelende partij mag worden verwacht. Dergelijke maatregelen komen voor rekening en risico van de partij die in overmacht verkeert.

15.2 Van overmacht is sprake indien een partij zijn verplichtingen uit hoofde van het Servicecontract niet kan nakomen als gevolg van omstandigheden die buiten zijn schuld liggen en bovendien niet krachtens Wet, een door hem gegeven garantie of in het verkeer geldende opvattingen aan hem kan worden toegerekend. Onder overmacht worden mede verstaan: oorlog, onlusten en vijandelijkheden van welke aard ook, blokkade, boycot, natuurrampen, epidemieën, gebrek aan grondstoffen, verhindering en onderbreking van transportmogelijkheden, storingen binnen het bedrijf van Holland Warmte, in- of uitvoerbeperkingen of -verboden, belemmeringen veroorzaakt door maatregelen, Wetten of besluiten van internationale, nationale of regionale overheidsinstanties.

15.3 Holland Warmte is nimmer aansprakelijk voor schade die uit overmacht voortvloeit. Holland Warmte kan aldus door de Klant nimmer tot schadevergoeding worden aangesproken, ook niet als Holland Warmte als gevolg van de overmacht enig voordeel mocht hebben.

15.4 Bij tijdelijke overmacht worden de wederzijdse verplichtingen van dat deel van het Servicecontract, welke door de situatie van overmacht wordt getroffen, opgeschort. Indien de in de vorige volzin bedoelde opschorting langer dan drie maanden heeft geduurd of indien naar het oordeel van zowel Holland Warmte als de Klant al bij voorbaat vast staat dat deze meer dan drie maanden zal duren, kan ieder der partijen de Overeenkomst, voor zover de overmachtssituatie dit rechtvaardigt, met onmiddellijke ingang ontbinden middels een (langs elektronische weg uitgebrachte) verklaring, zonder dat de andere partij daarbij tot enige (schade)vergoeding is gehouden.

Artikel 16. GEBRUIK VAN PERSOONSGEGEVENS

16.1 Zowel Holland Warmte als de Klant zullen zich houden aan de geldende wet- en regelgeving ter bescherming van de privacy, meer in het bijzonder de Alge-mene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Voor meer informatie wordt in dezen verwezen naar de privacyverklaring op de website van Holland Warmte.

Artikel 17. DEELBAARHEID

17.1 Indien en voor zover het Servicecontract of deze Voorwaarden gedeeltelijk ongeldig of onverbindend is/zijn of wordt/worden, blijven partijen voor het overblijvende gedeelte verbonden. In dat geval zullen partijen het ongeldige of onverbindende gedeelte vervangen door bepalingen die wel geldig en verbindend zijn en waarvan de rechtsgevolgen, gelet op de inhoud en strekking van de Overeenkomst en deze Voorwaarden, zoveel mogelijk overeenstemmen met die van het ongeldige of onverbindende gedeelte.

Artikel 18. GEWIJZIGDE OMSTANDIGHEDEN

18.1 Indien zich onvoorziene omstandigheden voordoen, zoals een wijziging in wet- en regelgeving, waardoor ongewijzigde instandhouding van het Servicecontract door Holland Warmte, naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid, niet langer mag worden verwacht, dan passen partijen de bestaande Overeenkomst voor zover noodzakelijk aan.

18.2 Indien, in de in het eerste lid van dit artikel bedoelde situatie, partijen het bestaande Servicecontract niet kunnen aanpassen, dan treden zij met elkaar in overleg over het aangaan van een nieuwe overeenkomst.

Artikel 19. OVERIGE BEPALINGEN

19.1 Indien een bepaling uit het Servicecontract of uit deze Voorwaarden geacht wordt ongeldig, onwettig of onuitvoerbaar te zijn, zal zulks de geldigheid, wettigheid en uitvoerbaarheid van de overige bepalingen op geen enkele wijze aantasten of verminderen.

19.2 Deze Voorwaarden zijn gratis op te vragen bij Holland Warmte.

Artikel 20. RECHTSKEUZE EN BEVOEGDE RECHTER

20.1 Op alle rechtsverhoudingen tussen Holland Warmte en de Klant voorvloeiende uit of verband houdende met het Servicecontract of deze Voorwaarden, is Nederlands recht van toepassing.

20.2 Geschillen naar aanleiding van het Servicecontract, deze Voorwaarden en de op grond daarvan van toepassing zijnde voorschriften en regelingen, zullen, voor zover niet anders door de Wet dwingend voorgeschreven, worden voorgelegd aan de bevoegde rechter van de Rechtbank Rotterdam.

Numansdorp, augustus 2025.